RETROSPECTIVĂ Iaşi: 2018 – anul protestelor pentru Autostrada Unirii

Anul 2018 a fost marcat de proteste pentru construcţia unei autostrăzi care să lege estul de vestul ţării, care, în cele din urmă, s-au concretizat într-o lege ce vizează construcţia Autostrăzii Unirii.

Promisiuni au fost obţinute de ieşeni şi în ceea ce vizează construcţia unui Spital Regional de Urgenţă.

Pe de altă parte, în 2018, intervenţiile pe cord au fost sistate pentru o perioadă, după ce, în noaptea de 10 spre 11 aprilie, Institutul Inimii a fost mistuit de flăcări.

*** Biroul Permanent Judeţean (BPJ) al organizaţiei municipale a PSD Iaşi a decis, în şedinţa de pe 9 februarie 2018, excluderea din partid a primarului municipiului, Mihai Chirica, precum şi a viceprimarului Gabriel Harabagiu şi a preşedintelui executiv al organizaţiei, Sorin Iacoban. Pentru demiterea celor trei au votat 18 din cei 23 de membri prezenţi la şedinţă. Decizia a fost luată deşi pe 7 februarie membrii Organizaţiei Municipale Iaşi a Partidului Social Democrat au votat împotriva excluderii lor din partid.
 

Foto: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO 

Decizia a fost luată după ce Comisia de etică a organizaţiei judeţene a PSD Iaşi a propus Biroului Permanent Judeţean excluderea primarului Chirica din PSD, ca urmare a atacurilor repetate pe care acesta le-a lansat la adresa liderului social-democraţilor, Liviu Dragnea şi pentru că şi-a arătat susţinerea faţă de guvernele Grindeanu şi Tudose. Aceeaşi comisie a propus sancţionarea a altor membri ai organizaţiei municipale care l-au susţinut pe Chirica.

Fost preşedinte al PSD Iaşi şi vicepreşedinte la nivel naţional, Mihai Chirica a reiterat cu mai multe ocazii că, din cauza disensiunilor, PSD riscă să piardă nu doar conducerea municipiului, dar şi susţinerea electoratului din judeţ şi, implicit, alegerile din 2020.

Nemulţumit de excludere, viceprimarul Gabriel Harabagiu a atacat decizia colegilor din PSD în instanţă. La sfârşitul lunii iunie, în urma sentinţei definitive dată de magistraţii Curţii de Apel, Gabriel Harabagiu rămâne viceprimar al Iaşiului, dar şi membru de partid şi vicepreşedinte al organizaţiei municipale a PSD.

*** În cursul nopţii de 10 spre 11 aprilie 2018, un incendiu a izbucnit la etajul 6 al Institutului de Boli Cardiovasculare. Focul a afectat o suprafaţă de aproximativ 500 de metri pătraţi. Au fost evacuaţi de urgenţă 18 pacienţi de la etajele 4 şi 5 şi au fost transferaţi la mai multe spitale din Iaşi.
 

Foto: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO 

În imobilul de pe Dealul Copoului funcţionează Institutul de Boli Cardiovasculare, care se află în subordinea Ministerului Sănătăţii, şi Spitalul C.I. Parhon, unitate spitalicească aflată în subordinea municipalităţii, primul ocupând etajele 4, 5 şi 6 ale imobilului, iar celălalt – nivelurile inferioare.

În urma incendiului apărut la etajul 6 al clădirii şi a celor aproape nouă ore de intervenţii ale pompierilor, apa scursă a dus la degradarea instalaţiilor şi a aparaturii medicale şi de la nivelurile Spitalului C.I. Parhon, ceea ce a dus la oprirea activităţii secţiilor de terapie intensivă, hemodializă şi spitalizare de zi, fiind, de asemenea, perturbată semnificativ activitatea blocului operator, fiind sistată inclusiv activitatea de transplant.

În data de 16 mai, printr-o Hotărâre de Guvern, s-au alocat 10 milioane de lei pentru reparaţii la partea superioară a imobilului în care funcţionează cele două spitale.

Pe 16 iulie, primarul Iaşiului, Mihai Chirica, a anunţat că, în conturile Spitalului C.I. Parhon, au intrat banii de la firma de asigurări reprezentând despăgubirile acordate după incendiu, acestea fiind în valoare de aproximativ 200.000 de euro.

*** Protestele organizate de mai multe asociaţii şi organizaţii neguvernamentale în cursul anului 2018 pentru construirea unei autostrăzi care să lege estul de vestul României, Autostrada A8 Iaşi – Târgu Mureş, sau Autostrada Unirii, nu au rămas fără ecou. Doi parlamentari PMP, deputatul de Iaşi Petru Movilă şi deputatul de Mureş Marius Paşcan, au introdus un proiect de lege ce vizează construcţia autostrăzii A8. Pe 7 noiembrie, Parlamentul a adoptat iniţiativa legislativă, iar pe data de 29 noiembrie a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis.
 

Foto: (c) ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO 

Autostrada Unirii începe la graniţa României cu Republica Moldova, printr-un nou pod peste râul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş. Conform proiectului, obiectivul de investiţii "Autostrada Unirii" ar urma să fie finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile, fie prin parteneriat public-privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, "se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare comunicat de Ministerul Transporturilor".

Totodată, proiectul legislativ prevedea că "Ministerul Transporturilor va demara în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii toate procedurile de achiziţie publică pentru realizarea obiectivului de investiţii".

*** În cadrul unei şedinţe extraordinare organizată pe 21 martie 2018, Consiliul Local Iaşi a adoptat în unanimitate Planul Urbanistic Zonal pentru Spitalul Regional de Urgenţă. Până acum, proiectul Spitalului Regional de Urgenţă de la Iaşi este cel mai avansat dintre cele trei incluse în programul naţional, celelalte două fiind Craiova şi Cluj – Napoca.
 

Municipalitatea ieşeană a început demersurile pentru proiectul Spitalului Regional de Urgenţă la sfârşitul anului 2016, iar prin intermediul unei hotărâri a Consiliului Local, a fost aprobată transmiterea unui teren în suprafaţă de 120.000 de metri pătraţi, amplasat în zona Moara de Vânt, din domeniul public al oraşului în cel al statului şi administrarea Ministerului Sănătăţii. În toamna lui 2017, printr-o Hotărâre de Guvern, a fost aprobată înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului şi darea în administrarea Ministerului Sănătăţii a terenului respectiv. La aproximativ o lună, a fost emisă cartea funciară, act prin care s-a înscris dreptul de proprietate asupra imobilului şi s-a intabulat dreptul de administrare în favoarea Ministerului Sănătăţii.

Municipalitatea ieşeană a realizat studiile necesare obţinerii avizelor.

Conform studiului de fezabilitate, prezentat pe 26 octombrie de primarul Iaşiului Mihai Chirica, Spitalul Regional de Urgenţă (SRU) Iaşi va avea 850 de paturi, din care 776 vor fi pentru îngrijire medicală internă acută, iar alte 74 pentru îngrijirea critică, 2.923 de angajaţi, numărul anual de pacienţi fiind estimat la 100.000. SRU Iaşi va deţine toate specialităţile unui spital de urgenţă şi va fi dotat cu tehnologie de ultimă generaţie. Va fi un spital competitiv cu mai clinici din SUA, Turcia, Austria sau Viena.

SRU va avea o suprafaţă totală de până la 140.000 de metri pătraţi, holul central va avea o lungime de aproximativ 300 de metri şi va despărţi diferite pavilioane şi specialităţi medicale absolut necesare pentru buna funcţionare a acestui spital. SRU va fi dotat cu două heliporturi şi va avea întreaga aparatură necesară funcţionării în condiţii critice.

Proiectul Spitalului Regional de Urgenţă de la Iaşi este cel mai avansat dintre cele trei incluse în programul naţional, celelalte două fiind la Craiova şi Cluj, fapt recunoscut şi de ministrul Sănătăţii Sorina Pintea.

Pe 11 decembrie, Ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, declara într-o conferinţă de presă susţinută la sediul PSD Iaşi, că Spitalul Regional de Urgenţă Iaşi va fi realizat. Ministrul Sănătăţii a propus fazarea acestui proiect astfel încât nu se va întârzia construcţia. Ministrul a recunoscut şi că finalitatea lucrărilor nu va fi 2023, aşa cum a fost stabilit iniţial, ci în 2024, luate fiind în calcul şi contestaţiile. AGERPRES / (AS-autor: Daniela Malache, editor: Diana Dumitru, editor online: Gabriela Badea)

Sursa: Agerpres

Publicat pe Categorii Fără categorie